Melatoniini – näin se vaikuttaa

Melatoniini – näin se vaikuttaa 

Monet ihmiset ovat kuulleet melatoniinista ja tietävät, että sillä on jotain tekemistä unen kanssa. Mutta miten tämä luonnollinen hormoni todella toimii? Milloin melatoniinilisä voi olla vaihtoehto sinulle? Tässä artikkelissa kuvataan, mitä melatoniini tekee kehossa. Ja samalla autamme sinua löytämään sopivan vaihtoehdon unihäiriöihisi.

Mitä melatoniini on?

Melatoniini on hormoni, jota aivojen käpyrauhanen tuottaa.1 Hormoni saa meidät tuntemaan uneliaisuutta ja sillä on tärkeä rooli vuorokausirytmin säätelyssä. Valo vaikuttaa melatoniinin eritykseen aivoissa siten, että hormonin tasot ovat yöllä korkeammat ja matalammat päivällä.3 Melatoniinin tuotanto vaihtelee paitsi koko päivän, myös koko elämän. Melatoniinin tuotanto on korkeinta lapsuudessa ja vähenee sitten. Iäkkäät ihmiset saattavat huomata, että vähentynyt melatoniinituotanto voi johtaa unihäiriöihin.4

Kenelle melatoniinilisää?

Melatoniinilisää suositellaan niille, jotka haluavat normalisoida nukahtamisaikaansa tai vuorokausirytmiä. Melatoniinilisää voidaan suositella myös iäkkäille ihmisille, joilla on vaikeuksia nukahtaa ja joiden vuorokausirytmi voi olla häiriintynyt. Muita tunnettuja syitä vuorokausirytmin epätasapainoon voivat olla esimerkiksi matkustaminen eri aikavyöhykkeiden yli, mikä usein johtaa aikaerorasitukseen.4

Duranoct on uusi yhdistelmävalmiste, joka sisältää melatoniinia

Melatoniini voidaan yhdistää muihin unta tukeviin ainesosiin. Duranoct on yhdistelmävalmiste, joka melatoniinin lisäksi sisältää rohtopassiota, valeriaanaa, sitruunamelissaa, orapihlajaa ja B6-vitamiinia. Duranoct on uusi ravintolisä, joka edistää unta useammalla kuin yhdellä tavalla. Ainutlaatuinen kolmikerroksinen tabletti vapauttaa vaikuttavia aineita yön aikana, mikä antaa sinulle sekä nopean että pitkäaikaisen vaikutuksen unen aikana.

  • Lyhentää nukahtamisaikaa
  • Edistää normaalia unta
  • Nopea- ja pitkävaikutteinen

Lähteet:

1. Lerner AB, Case JD, Takahashi Y. Isolation of melatonin and 5-methoxyindole-3-acetic acid from bovine pineal glands. J Biol Chem 1960;235:1992-7

2. Kryger MH, Roth T, Dement WC, eds. Principles and practice of sleep medicine. 3rd ed. Section 8. Disorders of chronobiology. Philadelphia: W.B. Saunders, 2000:589-614

3. Partonen, T. (2013) Voiko valo tehdä hulluksi? Duodecim 129: 1369-73, 2013

4. Partonen, T. (2015) Melatoniini ja uni. Duodecim Käypä Hoito. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim 2015 . Saatavilla www.kaypahoito.fi.

Auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa. Annostus 1 tabletti ennen nukkumaanmenoa. Suositeltua vuorokausiannosta ei saa ylittää. Ravintolisä ei korvaa monipuolista ja tasapainoista ruokavaliota eikä terveitä elämäntapoja. Ei alle 18-vuotiaille. Säilytettävä pienten lasten ulottumattomissa. Ei raskauden tai imetyksen aikana. Varmista tuotteen sopivuus lääkäriltäsi, jos käytät verenohennuslääkkeitä.

Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA) on hyväksynyt melatoniinille terveysväitteen: Auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa. Vaikutus saavutetaan nauttimalla 1 mg melatoniinia lähellä nukkumaanmenoaikaa.

Published on 11 helmikuun, 2021
Last updated on 20 toukokuun, 2021

Nämä sivut ovat tarkoitettu terveydenhuoltohenkilöstölle