Kuinka käsitellä esiintymisjännitystä?

Kuinka käsitellä esiintymisjännitystä?

Pelko epäonnistumisesta tai kasvojen menettämisestä vaivaa monia. Joillekin meistä esiintymisjännitys muodostaa niin ylitsepääsemättömän pelon, että se estää meitä ylipäänsä esiintymästä. Onneksi tähän on mahdollista vaikuttaa. 1

Miksi kärsimme esiintymisjännityksestä?

Evoluution näkökulmasta voidaan ajatella, että yksilö oli täysin riippuvainen laumasta ja syrjäytyminen saattoi johtaa jopa kuolemaan. Nykyisin elämme yksilökeskeisemmässä yhteiskunnassa, mutta siitä huolimatta meillä on edelleen perustavanlaatuinen huoli siitä, että meidät hylätään tai suljetaan pois yhteisöstä.

Pelko puhua yleisön edessä voi olla vaikea käsitellä ja erittäin hankalaa. Joskus se voi kehittyä fobiaksi, jossa henkilö voi kokea, että pelko puhua yleisön tai väkijoukon edessä on suurempi kuin pelko kuolla. Pelko kasvaa tietenkin vain äärimmäisissä tapauksissa tälläisiin mittasuhteisiin, mutta myös ”kohtalainen” hermostuneisuus ennen luentoa tai puhetta voi aiheuttaa huolta ja suorituspaineita. Esiintymisjännitys on tunne, eikä sillä välttämättä ole todellista yhteyttä itse suoritukseen. Useimmiten tunne liittyy pelkoon esiintyä, uhkakuviin epäonnistumisesta ja omiin vaatimuksiin itsensä osalta.1

Kehitys vs. tuloskeskeisyys urheilussa

Stressiä ja huippu-urheilua käsittelevässä väitöskirjassaan Frank Abrahamsen toteaa, että ne urheilijat, joilla on tuloskeskeinen valmennus, kärsivät esiintymisjännityksestä enemmän kuin he ketkä keskittyvät omaan kehitykseensä ja siihen, että tulisivat mahdollisimman hyviksi siinä mitä tekevät. 2

Lasten esiintymisjännitys

Kuten yllä kuvattiin, esiintymisjännitys on tunne, ja sillä on harvoin yhteyttä todelliseen suoritukseen. Lapset voivat kokea esiintymisjännitystä kokeiden, esitelmien, urheilusuoritusten tai kilpailujen yhteydessä, tai tilanteissa joissa näyttäydytään alastomana.

Esiintymisjännitys ja seksuaalisuus

Sekä miehet että naiset voivat kokea esiintymisjännitystä seksuaalisen kanssakäymisen yhteydessä. Miehillä voi esimerkiksi olla erektiovaikeuksia, jos he tuntevat tämän tyyppistä jännitystä. 3

Merkkejä esiintymisjännityksestä:

  • Fyysiset oireet, kuten lisääntynyt hikoilu, vapina, paniikin tunne, kohonnut syke, pahoinvointi tai pala kurkussa.
  • Negatiiviset ajatukset esityksen epäonnistumisesta, mitä siitä seuraa tai millaisena itse näyttäytyy muille.
  • Sellaisten tilanteiden välttäminen, jotka voivat aiheuttaa negatiivisia tunteita, kuten ahdistusta tai huolestuneisuutta 1

Näin voit päästä eroon esiintymisjännityksestä

Esiintymisjännitystä ei voida parantaa, eikä sitä voi testata, sillä se ei ole sairaus. Pieni jännitys ennen esiintymistä voi olla jopa hyvä ja lisätä tarkkaavaisuutta jännittävässä tilanteessa. Esiintymisjännitystä ei tule sekoittaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon, jota voidaan hoitaa.1 Jos kärsit esiintymisjännityksestä, voit käyttää useita keinoja sen hallitsemiseksi, kuten mindfulness-tekniikat tai jooga. Myös erilaiset harjoitukset kohdata pelko voivat auttaa ja antaa sisäisen rauhan, mutta vaativat pidempiaikaista harjoittelua. 1

Kuusi vinkkiä esiintymisjännityksen hallitsemiseksi

  1. Rentoutusharjoitukset
  2. Valmistaudu hyvin esiintymiseen
  3. Harjoittele tilanteita, joissa esiintymispelkoa esiintyy
  4. Keskustele jonkun kanssa esiintymispelostasi
  5. Jos mahdollista, keskustele esitystä arvioivan henkilön kanssa etukäteen
  6. Älä vertaa itseäsi muihin

Täältä voit saada neuvoja ja apua esiintymisjännitykseen

Itsesäätelytekniikoiden lisäksi voit myös keskustella asiasta terveydenhuoltohenkilökunnan tai lääkärisi kanssa. 1

Kysymyksiä ja vastauksia esiintymisjännityksestä


Miksi esiintymisjännitystä esiintyy?


Esiintymisjännitys on tunne sosiaalisessa tilanteessa, josta henkilö ei tunne selviytyvänsä. Esiintymisjännitys voi johtua aikaisemmista kokemuksista, epäonnistumisista, ympäristön painostuksesta tai siitä, että verrataan omaa suoritusta muiden saavutuksiin. 1


Mistä tiedän kärsiväni esiintymisjännityksestä?


Esiintymisjännitys ilmenee useimmiten fyysisinä oireina, kuten vapinana, kohonneena sykkeenä tai sydämentykytyksenä, lisääntyneenä hikoiluna tai vatsaoireina. Saatat myös kokea negatiivisia ajatuksia siitä, miten tilanne sujuu, epäonnistunko ja mitä muut ajattelevat. 1


Miten voin hallita esiintymisjännitystä?


Esiintymisjännitys ei ole sairaus, joten sitä ei voida parantaa. Voi olla jopa etu tietyissä tilanteissa olla hieman hermostunut. Jos tunne on ylivoimainen, voit ottaa yhteyttä terveydenhuoltohenkilökuntaan tai lääkäriisi.1


Esiintymisjännitys estää minua tekemästä mitä haluan, mitä voin itse tehdä asialle?


Itsesäätelytekniikoiden lisäksi voit myös keskustella asiasta terveydenhuoltohenkilökunnan tai lääkärisi kanssa. 1


Lähteet:

  1. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00492
  2. .Forskning.no (https://forskning.no/norges-idrettshogskole-sport-psykologi/prestasjonsangst-i-toppidrett/999228)
  3. https://www.rfsu.com/fi/seksi-ja-suhteet-2/seksuaaliset-ongelmat/erektio-ongelmat/

Published on 8 heinäkuun, 2021
Last updated on 4 lokakuun, 2021

Nämä sivut ovat tarkoitettu terveydenhuoltohenkilöstölle